Щомісячна податкова звітність - запорука вчасної соціальної підтримки для вразливих українців
Міністерство соціальної політики працює над забезпеченням українців, які потрапили у складні життєві обставини і потребують підтримки, доступними соціальними виплатами від держави. Такі виплати дозволяють підтримати родину і дати їй можливість налагодити життя.
Однією з умов вчасного і коректного призначення виплат є інформація від Податкової служби України про сукупний дохід родини (адже частина виплат надається з урахуванням фінансово-майнового стану сім'ї).
За умови подання податкової звітності щомісяця, як це відбувається сьогодні, органи соціального захисту отримують від ДПСУ інформацію, яка максимально відображає реальний стан доходів родини.
Втім, нещодавно у Верховній Раді зареєстровано законопроєкт № 13108 , який пропонує повернутись до щоквартальноі податковоі звітності.
Міністерство соціальної політики закликає народних депутатів зважати на суттєвий негативний вплив повернення до щоквартальної податковоЇ звітності на спроможність держави вчасно надавати соціальну підтримку для своїх громадян.
Адже при щоквартальній звітності система соціального захисту отримуватиме інформацію про доходи та стан сім'і з інтервалом в часі – мінімум від трьох до пяти місяців - інформація про реальний стан доходів людини стає відомою органу соціального захисту населення через 50 днів після закінчення кварталу, це дуже ускладнює швидке реагування для надання соціальної підтримки.
Для прикладу:
-
одинока мати, яка сама виховує дитину, була звільнена у зв’язку із скороченням штату на початку січня та залишилась без доходів. Інформацію про відсутність доходів орган соціального захисту зможе отримати лише після 20 травня. Враховуючи час на опрацювання звернення, розрахунок середньомісячного доходу, людина зможе отримати виплату державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям у червні,майже через півроку після звільнення.
-
військовослужбовець, звільнений зі служби у липні, якщо звернеться у жовтні за житловою субсидією, не зможе її отримати восени через відсутність об'єктивної інформації про його доходи. Претендувати на житлову субсидію він зможе лише у січні наступного року.
-
вік виходу на пенсію в 60 , 63 чи 65 років залежить від тривалості страхового стажу. Наразі, при щомісячній звітності, відомості про тривалість страхового стажу завжди є в актуальному стані. Тобто людина, яка має 32 роки страхового стажу, отримає призначення пенсії в 60 років, адже в персоніфікованому обліку відображено актуальні відомості про неї. При щоквартальній звітності, для внесення відомостей про страховий стаж, людина муситиме подавати окремий звіт із цим відомостями або чекати, коли роботодавець подасть щоквартальну звітність для призначення пенсії за віком. Тобто матиме або додатковий бюрократичний клопіт, або ризик призначення пенсії пізніше, ніж матиме право.
Аналогічна ситуація може скластись з цілою низкою інших виплат, які залежать від фінансово-майнового стану, наприклад, державна соціальна допомога малозабезпеченим сім'ям (понад 184 тис. сімей-отримувачів в Україні), допомога на дітей одиноким матерям (понад 34 тис. сімей), тимчасова допомога дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів (понад 9 тис. сімей) та ін.
У зв'язку цим Міністерство соціальної політики наголошує на ризиках, які несе прийняття зазначеного проєкту закону. Повернення на квартальну звітність на практиці зробить неможливим вчасне надання державної підтримки українцями з низькими доходами, які дійсно її потребують.