Відповідальність за самовільне видалення та санітарну очистку, кронування, і обрізку зелених насаджень
Зелені насадження є елементом об’єктів благоустрою населеного пункту, а тому порядок їхнього утримання регулюється Законом України «Про благоустрій населених пунктів».
Відповідно до ч. 1 ст. 28 цього закону, охороні та відновленню підлягають усі зелені насадження в межах населених пунктів під час проведення будь-якої діяльності, крім зелених насаджень, які висаджені або виросли самосівом в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв. Однак тут важливо зазначити, що зелені насадження в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв повинні видалятися своєчасно, тобто до досягнення кореневою шийкою дерева товщини 5 см. В протилежному випадку вони також підлягають охороні і видаляються в загальному порядку, передбаченому Постановою КМУ № 1045 (зі змінами) від 01.08.06 р.
Законодавством передбачені випадки видалення зелених насаджень. Зокрема, зелені насадження видаляються у разі:
- будівництва об’єкта архітектури;
- знесення аварійних, сухостійних і фаутних дерев, а також самосійних і порослевих дерев з діаметром кореневої шийки не більш як 5 сантиметрів;
- ліквідації аварійної ситуації на інженерних мережах населеного пункту;
- відновлення світлового режиму в житловому приміщенні, що затіняється деревами;
- проведення ремонтних та експлуатаційних робіт в охоронній зоні повітряних ліній електропередачі, на трансформаторній підстанції і розподільному пункті системи енергопостачання, мережі водо-, теплопостачання та водовідведення, телекомунікаційній і кабельній електромережі;
- досягнення деревом вікової межі;
- провадження господарської діяльності на території розсадників з вирощування декоративних дерев та кущів;
- ліквідації наслідків стихійного лиха, аварійної та надзвичайної ситуації.
Видалення зелених насаджень може проводитися лише після отримання документу, який посвідчує право на проведення таких робіт.
Негайне видалення пошкоджених дерев або кущів (їх частин) може здійснюватися в разі, якщо стан таких пошкоджених зелених насаджень загрожує життю, здоров’ю громадян, а також майну громадян та/або юридичних осіб. В цьому випадку дозвільні документи оформляються після фактично проведених робіт і є доказом їх законності.
За загальним правилом видалення зелених насаджень на території населеного пункту здійснюється за рішенням виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (далі – компетентний орган) на підставі ордера.
Для отримання ордера зацікавлена особа звертається до сільської, селищної, міської ради із заявою про видалення зелених насаджень. При чому звертатися може як фізична особа (житель цього населеного пункту, користувач земельної ділянки тощо) так і юридична особа (балансоутримувач, комунальне підприємство, приватне підприємство тощо).
Після отримання заяви компетентний орган утворює комісію, до складу якої входять представники заявника, власника земельної ділянки (користувача), компетентного органу, територіального органу Держекоінспекції, а у разі потреби – балансоутримувача території та комунального підприємства, що здійснює утримання зелених насаджень.
У випадку видалення зелених насаджень у зв’язку з будівництвом об’єкта архітектури, до складу комісії включається представник фізичної або юридичної особи, яка має намір щодо забудови території.
У разі надходження повідомлень про відмову від участі представників територіального органу Держекоінспекції та заінтересованих організацій склад комісії затверджується без таких представників.
Комісія після її затвердження визначає стан зелених насаджень, розташованих на земельній ділянці, і їх відновну вартість та складає акт обстеження тих насаджень, що підлягають видаленню (зразок акта наведений у додатку 1 Методики).
Видалення зелених насаджень у зв’язку з будівництвом об’єктів архітектури до прийняття їх в експлуатацію здійснюється на підставі документів, визначених частиною першою статті 34 Закону України “Про регулювання містобудівної діяльності” (на підставі документів, які надають право на виконання будівельних робіт), передбачену в проектній документації на озеленення прибудинкової території.
Окрім того, Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» передбачає, що підготовчі роботи з видалення зелених насаджень замовник може здійснювати на підставі зареєстрованої декларації про початок виконання підготовчих робіт. Після прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, видалення зелених насаджень проводиться на підставі ордера.
Знищення або пошкодження зелених насаджень, окремих дерев, чагарників, газонів, квітників та інших об’єктів озеленення в населених пунктах, невжиття заходів для їх охорони, а також самовільне перенесення в інші місця під час забудови окремих ділянок, зайнятих об’єктами озеленення, – тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від 170 до 510 грн. і на посадових осіб або фізичних осіб – підприємців – від 510 грн. до 850 грн. (ст. 153 Кодексу України про адміністративні правопорушення).
Додатково повідомляємо, що усі роботи, які здійснюються на території Скадовської територіальної громади КП “Очисні споруди” з видалення або санітарної обрізки дерев здійснюється тільки після висновків державної екологічної інспекції у Херсонській області та отримання ордеру на виконання робіт.
Мешканцям Скадовської міської територіальної громади ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ здійснювати САМОВІЛЬНЕ видалення та санітарну очистку, кронування і обрізку зелених насаджень.
Для уникнення адміністративної відповідальності необхідно звернутися із відповідною заявою до відділу містобудування, архітектури та земельних відносин виконавчого комітету міської ради (м. Скадовськ, вул. Гагаріна, 63, каб. № 8, тел. (05537) 5-35-86).